Forpliktelse
Vår intensjon er:
Frukt og grønt skal være den kategorien som skaper mest vekst i NorgesGruppen frem til 2030.
Vi har forpliktet oss til følgende:
Mer frukt og grønt er et av våre 8 mål for en sunnere og grønnere handlekurv.
For frukt og grønt er målet å øke andelen med 8% fra 2020 til 2025. Våre målsetninger vil være like ambisiøse frem mot 2030. Vi vil drive en overproposjonal markedsføring av frukt og grønt de neste fem årene.
Vi skal ha et spesielt fokus på å selge norsk frukt og grønt.
Vi samarbeider med norske produsenter, for å utvikle og innovere norske produkter og øke norsk produksjon.
Slik skal vi rapportere på vårt bidrag til økt norskandel og økt forbruk:
Over tid har vi fulgt våre mål for en sunnere handlekurv som bygger opp under kostrådene og som er i tråd med felles mål i intensjonsavtalen.
Gjennomsnittlig handlekurv i NG (størrelse) måles uten tobakk, drikke og nonfood).
Måltallene gjelder varer solgt i KIWI, MENY, SPAR og JOKER.
Utviklingen rapporteres to ganger i året. Tallene tilgjegeliggjøres i vår års- og bærekrfatsrapport sammen med våre finansille tall. Samt i andre fora for eksempel i samarbeidet om et sunnere kosthold i intensjonsavtalen. Vi er opptatt av et godt samarbeid. Det er gjennom samarbeid i bransjen vi kan gjøre det enklere for alle å øke forbruket av frukt & grønt.