Forpliktelse

Vår intensjon er:

Gartnerhallen skal jobbe offensivt for å øke norskandelen og konkurransekraften, være i front for utviklingen av fremtidens norske grøntnæring.

Vi jobber aktivt for å øke vekst og økt lønnsomhet, samt skape trygge rammevilkår for grøntprodusentene.
Gartnerhallens arbeid med næringspolitikk og myndighetskontakt står sentralt.

Vi skal være en fasilitator og et verktøy for produsentene. Vårt mål er at produsentene skal ha god innsikt i og tilgang på FoU-resultater, innovasjoner og ny teknologi.

Vi jobber aktivt for å bidra inn i og påvirke aktivitet tilknyttet innovasjon, utvikling og forskningsarbeid, og for å sikre at resultatene fra dette arbeidet gir verdi for produsenter.

Vi har forpliktet oss til følgende:

  • Gartnerhallen har sluttet seg til intensjonsavtalen for et sunnere kosthold.

  • Grøntnæringen samler seg i arbeidet med myndighetskontakt og næringspolitikk, gjennom en samarbeidsavtale mellom Gartnerhallen, Nordgrønt og Produsentforeningen 1909. Gartnerhallen SA er ansvarlig for å koordinere og implementere aktivitetene.

  • Prosjektet «Bærekraft som konkurransefortrinn for norsk grøntproduksjon» har som mål å utvikle og implementere en tydelig bærekraftstrategi for norsk frukt- og grøntproduksjon. Strategien skal sette retning gjennom å definere de viktigste bærekraft-områdene primærleddet må fokusere på, med tilhørende indikatorer som gjør det mulig å måle at vi stadig blir bedre.

  • Grofondet ble opprettet av Gartnerhallen, NorgesGruppen og BAMA i 2016. I dag spiller fondet en viktig rolle for å sikre vekst og innovasjon i hele vår verdikjede, fra produsent til forbruker. I 2023 har Grofondet støttet nærmere 70 prosjekter, og delt ut 70 millioner kroner.

  • Ny teknologi som kunstig intelligens, droner og robotisering bidrar til å øke effektiviseringen i landbruket.

  • For å få fortgang på teknologiutviklingen har Gartnerhallen tatt initiativ til å opprette et Grønt TeknoForum.

Slik skal vi rapportere på vårt bidrag til økt norskandel og økt forbruk:

  • Gartnerhallen strategi er 150 % verdivekst og 50% volumvekst fram mot 2030, dette målet er en del av Gartnerhallen og Bamas felles strategi.

  • For 2023 hadde Gartnerhallen en omsetningsvekst på over 6,4 % og
    1,2 % volumvekst, og en rekordhøy norskandel på frukt og grønt på 37,1 prosent.

  • Gartnerhallen samarbeidet tett med Kontraktdyrkenes Landslag (KDL) for å sette fokus på industriråvare inn mot jordbruksforhandlingene 2023.

  • Samarbeidet ga resultater, i form av en egen utredning av pristilskudd til industripotet.

  • Dersom Gartnerhallen og samarbeidene organisasjoner klarer å lykkes med bærekraft satsingen, kan det potensielt føre til en omsetningsøkning på over 2 milliarder kroner for norske grøntprodusenter er å skape preferanse og volumvekst for norsk frukt og grønt.

  • I 2021 gikk Gartnerhallen, NorgesGruppen og BAMA sammen og lanserte "Jordbærløftet". Målet var å øke volumsalget av norske jordbær med 50 prosent innen 2025.